תוכניות לימוד
מערכי שיעור לצעירים בשנת שירות
החוברת מיועדת ל:
מכינות קדם צבאיות
פעמים רבות המתנדבים, השרויים תחת לחץ העשייה, אינם מוצאים פנאי לעצור ולהרהר במשמעות ההתנדבות: בקשר בין מעשיהם לבין זהותם האישית, היהודית והחברתית, בקשר בין פעולתם לבין זהותה של האוכלוסייה שבקרבה הם פועלים, וביחס בין המקרים המסוימים שעמם הם מתמודדים בשנת השירות לבין הבעיות המבניות והכלל-מערכתיות של החברה הישראלית. התוכנית נועדה לחולל תהליך אישי וקבוצתי משמעותי באמצעות לימוד של מבחר מקורות יהודיים העוסקים בנושאים חברתיים, הנוגעים בזהותם של המשתתפים ובאתגרים הרבים המתעוררים במהלך שנת השירות, תוך יצירת שפה קבוצתית משותפת. באמצעות המחשבה והרגש שהתכנית חושפת ומעוררת תוך כדי העבודה, עשויה עבודת הש"שים להעמיק וליצור שינוי שהשלכותיו רחוקות טווח. הלימוד המתרחש לצד העשייה יוצר תהליך פנימי – הוא מחזק את תחושת השייכות למורשת היהודית; והוא מניע גם תהליך חיצוני ומעשי – הוא משנה את היחס כלפי תושבי השכונה ומעמיק את הבנת סגנון החיים של התושבים, ערכיהם והקשיים שאִתם הם מתמודדים. בפני הש"שים תיפתח האפשרות להביע את רגשותיהם ומחשבותיהם כלפי המציאות החברתית האופפת אותם מתוך עולם המושגים והרעיונות היהודי.
תכנית לבני ובנות מצווה
החוברת מיועדת ל:
בית ספר יסודי, חטיבת ביניים, קהילות
ברכת ”ברוך שפטרנו מעונשו של זה", שאותה מברך האב בטקס בר המצווה בבית הכנסת,
מייצגת במסורת היהודית את העברת האחריות מההורה לנערה ולנער הבוגרים. הצירופים
’בת מצווה' ו'בר מצווה' מציינים עבורנו טקס מעבר מעולם הילדות לעולם המבוגרים.
בעולם היהודי מעבר מילדות לבגרות פירושו התחייבות אישית למסורת היהודית וקבלת
אחריות של המתבגרים על מעשיהם.
אמנם בחברה המודרנית גיל קבלת האחריות מאוחר יותר, אך עם זאת אתגרי הבגרות
עומדים לפתחם של הצעירים כבר בראשית העשור השני לחייהם. בני ה- 12-13 מתחילים
לעצב את יחסם לעצמם, למשפחתם ולקהילה הסובבת אותם. הם מקבלים החלטות בנוגע
להמשך דרכם הלימודית, ביחס לדרך שבה יבלו את שעות הפנאי ועוד.
בתכנית בני המצווה אנו מבקשים ליצוק תכנים יהודיים-חברתיים במושג ’אחריות'. נבחן
את משמעותה של האחריות הנובעת מההגעה לגיל מצוות, הן בלימוד במקורות היהודיים
בדרך אקטיבית, שבה התלמידים לוקחים אחריות על תהליך הלמידה שלהם (בית מדרש),
והן במעשה חברתי בתוך המשפחה ובקרב הקהילה.
מערכי לימוד בחברותא בסוגיות שבין אדם לחברו, ערכי מוסר ואהבת האדם
החוברת מיועדת ל:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה, מכינות קדם צבאיות, בתי מדרש, קהילות
הקורס 'חכמים מרבים שלום בעולם – בין ישראל לעמים' הוא הזדמנות עבור הלומדים לברר את עמדתם כלפי היחס למי שאינם יהודים במדינת ישראל, ולגבש דעה המייצגת את יהדותם ואת היותם יהודים. הקורס יפגיש את הלומדים עם דברי חכמים העוסקים בסוגיות שונות במרכזו של נושא זה כמו: היחס הראוי לעמים אחרים; זכויות המיעוטים; יחסי שכנות וכבוד האדם. המסורת היהודית העשירה של היהודים הספרדים ויהודי ארצות האסלאם, ובפרט המפגש הפתוח והפורה של מסורת זו עם המודרנה, המציפים זהות יהודית מתונה, מכילה, שאינה כופה את ערכיה; יהדות שבמרכזה ערכים חברתיים – מוסריות, אתיקה, אנושיות. הכרות עם מסורת זו מאפשרת ללומדים להכיר תשובות יהודיות לתופעה זו שלא תמיד מוכרות כתשובות יהודיות.
התכנית כוללת עשרה מפגשים הבנויים בשלוש יחידות של שלושה מפגשים האחת ומפגש סיכום, ומלווה על ידי שלושה סרטוני הדרכה.
פרקי לימוד בסוגיות יהודיות-ישראליות
הספר מיועד ל:
חטיבה עליונה, מכינות קדם צבאיות, קהילות
התכנית פותחת צוהר להגות היהודית בנושאים קיומיים נוכח האתגרים הרעיוניים שזימן העידן המודרני. זאת על רקע השפעת מעצמות אירופה בארצות האימפריה העות'מאנית ותקומת דור חדש בארצות המזרח, שרגליו נטועות במסורת היהודית וידיו רב לו בתרבות ארצות המערב, דור החובק עולם ומלואו, שמערב ומזרח כרוכים אצלו זה בזה. התכנית מורכבת משמונה פרקים נושאיים, שבכל אחד מהם נוצר מפגש רב-ממדי בין דעות ועמדות שונות מתוך בית המדרש המסורתי ומחוצה לו. לפיכך, אין בפרקים השקפה אחת אחידה המייצגת את ההגות היהודית בארצות המזרח, אלא מגוון קולות המתמודדים עם אתגרי המודרנה. יש בתכנית חידוש בלימודי מחשבת ישראל: הצצה אל נדבך חסר, אל הוגים ויוצרים כמו: הבן איש חי, הרב יוסף משאש, ז'ק דרידה, הרב בן-ציון עוזיאל, הרב חיים דוד הלוי, הרב ליאון אשכנזי "מניטו", ויקי שירן, סמי מיכאל ועוד רבים. כמו כן, מביאה התכנית הגות מעניינת, שיכולה לרענן את הדיון בסוגיות הפילוסופיות הניצבות במרכז ההוויה הישראלית העכשווית.
מובילים חברה ראויה תוכנית הכשרה למדריכים במועדוני נוער
הספר מיועד ל:
חטיבה עליונה, קהילות
בני נוער בשכונות וביישובים המתאפיינים בסביבה פיזית ירודה, בריבוי מצבי אלימות, בפשיעה, בזמינות של חומרים פסיכו-אקטיביים ובמיעוט מענים חברתיים-חינוכיים, נמצאים במצב מתמיד של הישרדות אישית, כלכלית וחברתית.
מלחמת ההישרדות היומיומית מקשה עליהם מאד לחיות חיים המאופיינים בשגרת לימודים בבית הספר, חברות בפעילות נוער בלתי פורמאלית, השתתפות בחוגים ובילויים.
מועדוני הנוער של דור המח"ר מאפשרים לבני הנוער מעבר מהישרדות ליצירה, התפתחות ונתינה.
מועדוני הנוער של דור המח"ר נבנים סביב מספר עקרונות חינוכיים אחד המרכזיים שבהם הוא דמות המדריך במועדון. המדריכים נדרשים מצד אחד להכיר מקרוב את מצבי הסיכון בהם חיים הנערים והנערות והקשיים שהם מזמנים ומצד שני להיות מסוגלים לזהות יכולות אישיות הקיימות באישיותם של כל נער ונערה בדומה לבני נוער בסביבות חיים אחרות ולאפשר ליכולות אלה לבוא לידי ביטוי.
שיעורים לנוער
הספר מיועד ל:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
"התכנית 'חולמים ומשנים' מיועדת לבני נוער בכיתות ט–י, היא מציעה להם לחלום ולפתח חזון חברתי בעזרת חיזוק תחושת המסוגלות שלהם, דרך בחינה ביקורתית של המציאות. בנוסף, התכנית פותחת בפני התלמידים דרכים שבהן יוכלו להגשים את חלומותיהם בהווה ובעתיד. מערכי השיעור בחוברת זו משלבים שלוש דרכים בכדי לנטוע בבני הנוער אמונה ביכולת לשנות ולהניע לפעולה: חיבור לזהות האישית דרך זיהוי מקורות הכוח והחולשה של הפרט ושל קבוצות ההשתייכות; התבוננות ביקורתית בגורמים לאי השוויון החברתי; ובחינה של דרכים לשינוי ולתיקון חברתי.
במרכז כל שיעור עומד לימוד בית מדרשי שעיקרו דיאלוג, המשלב בין לימוד תוכן לבין שיח שנותן מקום לממדים אישיים ולזהויות שונות של תלמידים, מחזק חיבור למקורות, ושם דגש על גיבוש עמדה אישית כלפי הערכים והתוכן שהם מציעים.
תכנית לבירור שאלת החיים המשותפים לקראת קבלת תעודת זהות
הספר מיועד ל:
חטיבה עליונה, מכינות קדם צבאיות, קהילות
טקס הענקת תעודת זהות לתלמידי כיתות י', הוא טקס מעבר לאומי, המציין קבלת אזרחות ישראלית, המקנה כרטיס כניסה, להשתתפות בחיים האזרחיים של מדינת ישראל, על חובותיה ועל זכויותיה. מבחינה חוקית, קבלת תעודה הזהות היא אוטומטית, אך מבחינה מהותית, קבלת תעודת זהות מסמלת את קבלת הערכים האזרחיים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. למרות זאת, אנו עדים להתגברות גילויי הגזענות, תופעות האלימות וחוסר סובלנות בקרב בני נוער, הסותרים את ערכי המדינה. תופעות אלו, קשורות באופן ישיר להכרות סטראוטיפית עם האחר, ובהעדר לגיטימציה לשונות.